Güçlü Bağışıklık İçin Ne Yemeli Nelerden Kaçınmalı?

Bu salgın döneminde, bazı insanlar güçlü bağışıklık için önerilen yiyecekler denizine düşmüş durumda. Bununla birlikte, bağışıklık fonksiyonunu destekleyen besinler tüketmek, aşırı olmadığı sürece vücut için etkili bir destek sağlayabilir.


Gıdalar, bağışıklık için önemli bir faktördür. Ve iltihaplanmaya neden olan gıdalar tüketmediğinizden emin olmak, daha güçlü bir bağışıklığın ilk adımıdır.

Pandemi döneminde ortak eğilim, bağışıklığı güçlendirdiği söylenen onlarca farklı gıda seçeneğiyle dolu havuza yönelmektir. Örneğin; zerdeçal güçlü ve faydalı bir besindir. Ancak, aşırıya kaçmak zararlı olabilir. Çünkü, bu güçlü gıdaları yüksek miktarlarda olduğunda tolere etmeniz zor olabilir. “Her şeyin fazlası zarar” diye eski bir söz vardır. Baharatlar ve şifalı otlar söz konusu olduğunda, ılımlı tüketmek anahtardır.

Peki, güçlü bağışıklık için ne yemeli? Bağışıklık sistemi, genel olarak hastalığa neden olan yabancı organizmalara karşı korumak için harika bir iş çıkarır. Ancak, bazen başarısız olabilir. Bir mikrop istila ederek sizi hasta edebilir. Peki, bu sürece müdahale ederek bağışıklığı güçlendirmek mümkün mü? Ya beslenme tarzınızı değiştirirseniz ne olur? Belirli vitamin ve bitkisel takviyeleri almak gerekli mi? Mükemmele yakın bir bağışıklık fonksiyonu üretmek için başka hangi yaşam tarzı değişikliklerine gidilmeli?

Bağışıklığı Düşüren Yiyecekler Nelerdir?

Bağışıklık tepkisini güçlendirmek için, vücudun savunma sisteminin zayıflamasında rol oynayan bu yiyecekleri sınırlandırmak iyi bir fikirdir:

  • İlave şeker

Tatlılar, hazır paketli gıdalar, şekerli atıştırmalıklar, tam tahıllı gevrekler, meyveli yoğurtlar gibi sinsi kaynaklardan olsa da, yüksek oranda şeker tüketimi bağışıklık tepkisini düşürebilir.

  • Aşırı alkol

Çok fazla alkol tüketmek, bağışıklık savunmasını azaltabilir. Aynı zamanda, çalışmalar solunum yolu enfeksiyonları riski ile de arasında bir bağlantı olduğunu göstermektedir. Uzmanlar; erkeklerde günde en fazla 2 kadeh ve kadınlarda 1 kadeh ile sınırlandırmayı önermektedir.

  •  İşlenmiş yiyecekler

Yapılan çalışmalar, fazla tuz tüketiminin bağışıklık sisteminin yabancı organizmalarla mücadele etme yeteneğini azaltabileceğini göstermektedir. İşlenmiş yiyecekler, ayrıca metabolizma tepkisini değiştirir ve sonucunda, sizi ciddi enfeksiyonlara karşı daha savunmasız hale getirir. En büyük suçlular arasında; fast food yiyecekler, cipsler ve çikolatalar yer alır.

  • Kafein

Sabahları kahve içmeden kendine gelemeyenlerden olabilirsiniz. Ancak aşırı kafein, bağışıklık sistemi üzerinde bazı istenmeyen etkiler de yaratabilir. Kafein, sabahları enerji artışı sağlasa da, kortizol seviyelerini arttırır. Kortizol, strese tepki olarak salgılanan bir hormondur. Bu şekilde, ruh hali ve metabolizma üzerinde çeşitli etkilere neden olur. Vücutta düzenli olarak kafein varsa, bağışıklık tepkisini de düşürebilir. Düzenli olarak kafein tüketmek, aynı zamanda vücudun sağlıklı kalmasını da zorlaştırabilir.

Kafeinden tamamen vazgeçmek ve sabah kahvenizi hayatınızdan çıkarmak zorunda değilsiniz. Ancak, gün içerisinde aldığınız kafein miktarı konusunda dikkatli olun. Kahve yerine daha az kafein içeren siyah ve yeşil çay gibi seçeneklere de yönelebilirsiniz. Kafein tüketiminde anahtar, ölçülü tüketmektir.

Güçlü Bağışıklık İçin Ne Yemeli?

Sağlıklı bağışıklık sistemi için, içerideki savaşçıların düzenli beslenmeye ve iyi gıdaya ihtiyacı vardır. Uzmanlar, yetersiz beslenen ve yoksul ülkelerde yaşayan kişilerin, bulaşıcı hastalıklara karşı daha savunmasız olduğunu belirtmektedir. Bununla birlikte; C, E, A, B6 vitaminleri ile demir, selenyum, folik asit ve çinko gibi besin eksikliklerinin, hayvanlar üzerinde yapılan deneylerde, bağışıklık tepkisini düşürdüğüne dair bazı kanıtlar vardır.

Bitkisel ağırlıklı beslenmek, bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olabilir. Bağışıklık sistemi; virüs ve bakteri gibi işgalcilerle mücadele etmek için antikor üreten beyaz kan hücreleri ile ilişkilidir. Çalışmalar, vejetaryenlerde daha etkili beyaz kan hücreleri olduğunu göstermektedir.

İşlenmiş gıdaları ve trans yağları sınırlamanın da bağışıklık savunmasını güçlendirmeye yardımcı olduğu belirtilmektedir. Trans yağlar, beyaz kan hücrelerinin işlevini bozabilir ve bağırsak mikrobiyotasını değiştirebilir. Aynı durum, işlenmiş yiyecekler için de geçerlidir.

Beta karoten, C ve E vitamini bağışıklık fonksiyonunu arttırabilen besin maddeleridir. Antioksidan açısından zengin birçok sebze ve meyve de oksidatif stresi azaltarak vücutta iltihaplanmayı önleyebilir.

  • Beta- karoten

Beta-karoten, iltihaplanmayı azaltabilen ve bağışıklık tepkisini güçlendirdiği bilinen bir antioksidandır. En iyi beta-karoten kaynakları arasında koyu yeşil yapraklı sebzeler, patates gibi kök sebzeler ve havuç yer almaktadır.

  • E ve C vitaminleri

Bu vitaminler, hücre hasarına neden olan serbest radikaller ile savaşmayı sağlayan ve bağışıklık tepkisini güçlendiren antioksidanlardır. Kırmızı biber, portakal, çilek, limon gibi sebze ve meyveler C vitamininin en iyi kaynaklarıdır. E vitamini alımını arttırmak için ıspanak ve brokoli, kuruyemiş ve tohumlar tüketilebilir.

  • D vitamini

D vitamini üzerine yapılan çalışmalar, viral enfeksiyonların riskini azaltabileceğini göstermektedir. Güneş, en iyi D vitamini kaynağıdır. D vitamini takviyesi kullanmak da faydalıdır. Besin yoluyla günlük ihtiyacın tamamını karşılamak zor olsa da, D vitamini takviyeli süt ve tahıllar tüketmek faydalı olabilir.

  • Çinko

Vücudu istilacılara karşı savunan beyaz kan hücrelerinin etkinliğini arttırmaya yardımcı olan çinko, güçlü bir bağışıklık için önemli bir mineraldir. Çinko alımını arttırmak için; mercimek, fasulye, kabak çekirdeği ve kuruyemişler tüketilebilir.

  • Fermente yiyecekler

Kefir ve turşu gibi fermente yiyecekler, sağlam bir bağırsak sağlığı oluşturmanın harika bir yoludur. Sağlıklı bağırsak mikrobiyotası, güçlü bağışıklık tepkisinin önemli bir adımıdır. Bununla birlikte, bazı fermente gıdalar bazı kişilerde çeşitli zorluklar yaratabilir. Herhangi bir alerjik reaksiyon gösterirseniz, fermente gıdalardan uzak durmanız gerekebilir.

  • Sarımsak

Güçlü bir iyileştirici gıda olarak sarımsak tüketiminin tarihi antik Mısır’a kadar uzanmaktadır. Mikrop karşıtı etkileri oldukça güçlü olan sarımsak, doğal bir antiseptik olarak da virüslerle mücadelede iyi bir yardımcıdır.

Güçlü Bağışıklık Sistemi İçin Öneriler

Bağışıklık tepkisini güçlendirme fikri oldukça etkileyicidir. Ancak, bunu yapabilme yeteneğiniz bazı nedenlerden dolayı zor olabilir. Çünkü, bağışıklık sistemi tek bir varlık değil, bir sistemdir. İyi çalışması için bir uyum ve denge gerekir.

Yapılan araştırmalar; doğru beslenme, egzersiz, yaş, stres ve diğer faktörlerin bağışıklık tepkisi üzerinde olumlu etkileri olabileceğini göstermektedir. Bu genel sağlıklı yaşam stratejileri, muhtemelen bağışıklık fonksiyonlarına yardımcı olacaktır.

Güçlü bağışıklık sistemi için ilk savunma hattı, sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıkları edinmektir. Önerilen genel sağlık kurallarına uymak, bağışıklık sisteminin uyum içinde çalışabilmesi için atılabilecek en iyi adımdır. Bağışıklık sistemi de dahil olmak üzere vücuttaki her parça, bazı yaşam tarzı alışkanlıkları ile birleştiğinde daha fazla uyum içinde çalışır:

  • Taze sebze ve meyve yönünden zengin beslenin
  • İyi uyuyun
  • Sigara ve alkol içmeyin
  • Düzenli olarak egzersiz yapın
  • Fazla kiloları verin
  • Ellerinizi sık sık yıkayın.
  • Enfeksiyonlardan kaçınmak için çiğ etleri pişirmek gibi adımlar atın.
  • Stres yönetimi yapın.
  • Önerilen aşıları yaptırın. Aşılar, bağışıklık sisteminizi enfeksiyonlarla savaşmak için hazırlar.

 

Kaynak: Fenne Laboratories