Kuralları bilin, kazançlı çıkın!

Ortalama bir ömrün yaklaşık 25 bin saatini alan alışveriş eylemi ciddi bir iş. Bu eylemden karlı çıkmak için ne yapmalı, nelere dikkat etmeli? Uzmanlar yanıtlıyor...

Kuralları bilin, kazançlı çıkın!

Mutsuzum hepsini istiyorum
Özellikle biz kadınların mutsuz hissettiği anlarda koşarak gittiğimiz mağazalar da son derece dikkatli alışveriş yapmamız gereken yerler. Çünkü bir terapi olarak gördüğümüz alışveriş  eylemi çoğu kez sonrasında pişmanlık duymamıza neden olabiliyor. Sebepse bazen hiç kullanmayacağımız  ürünlere çoğu zaman da bütçemizi aşan paralar ödememiz oluyor. Uzmanlar özellikle indirim dönemleri için uyarıyor. Kişide gerçekle ilgisi olmayan bir kar etmişlik hissi uyandırılan indirimli alışverişlerde tüketici satın aldığı ürünün fiyatı ve kalitesi ya da işine yararlılığı arasındaki ilişkiyi doğru tanımlayamaya biliyor. Uzman Klinik Psikolog Merve Büyükkucak, “İhtiyacı olmasa da bir şeyi satın almak insana kendini iyi ve güçlü hissettiriyor. Satın alınan şeyden çok satın almanın yarattığı tatmin ön plana geçiyor”diyor. 
Alışveriş geçici bir mutluluk veriyor
Uzman Psikolog Büyükkucak, alışverişin sinir ve öfkeyi değil, geçici olarak üzüntüyü hafiflettiğinin altını çiziyor.  
Regl öncesinde alışveriş daha çekici görünüyor  
Sosyalleşme, atmosfer değişimi gibi pozitif etkisi de bulunan alışveriş eylemi, regl dönemi öncesinde bize daha çekici geliyor. Büyükkucak, yumurtlama dönemi öncesinde hormonal değişimlerin de etkisiyle kadının, karşı cinse daha güzel görünmek için daha çok giysi ve kozmetik alışverişi yaptığını gösteren araştırmalar olduğunu belirtiyor.Kadınlar regl dönemi öncesinde daha çok giysi ve kozmetik alışverişi yapıyorlar. Çünkü bu dönemde beğenilme isteği artıyor.
Hastalığa mı dönüştü?
Alışverişe fazla kaptırmak mümkün. Hatta bu bir hastalık ve psikiyatrik iteratürde ‘oniomania’ olarak tanımlanıyor. Belirtisiyse alışveriş yapma isteğinin kişinin gününü büyük bir kısmını etkiler hale gelmesi. Kredi kartı kullanımı ve internetten alışveriş büyük risk taşıyor. çünkü kişi alışverişin o an gerçekleşen sonuçlarıyla yüzleşmiyor, sorun erteleniyor. İnternetten alışverişse fark etmeden alışkanlık haline geliyor.
Hakkınızı nerelerde arayabilirsiniz?
Aldığınız mal veya hizmet sorunluysa hakkınızı önce satıcı veya üretici firmayla görüşerek arayın. Sonuç alamıyorsanız, tüketici derneklerinden yardım  alabilirsiniz.
Tüketiciler Birliği Genel Merkez  
Tel: (0212) 5679744
Tüketici  Şikayet Hattı: 175
Konuyla ilgili şikayet ve sorularınızı www. tuketici.gov.tr adresine de yöneltebilirsiniz.Market alışverişinin püf noktaları
Ömrümüzün 25 bin 185 saatini alan alışveriş serüvenimizin en az üçtü birini alan market alışverişini hakkıyla yapmak da kolay bir iş değil. Marketten kazançlı çıkmanın da püf noktaları var.
-Liste yapın: Alışveriş listesi yapmak özellikle market alışverişlerinde raflar arasında kaybolmanızın önüne geçer. 
-Acele etmeyin: Listenizdekileri hızla sepete atıp çıkmak da doğru değil. Birkaç marka arasında fiyat kıyaslaması yapın. 
-Reklamlara kanmayın: Ürünleri reklamlarından çok  içerikleri açısından kıyaslayın. 
-Şarküteri ürünleri alırken: Sadece paketlenmiş ürünler arasından seçim yapın. Çünkü paketlenmemiş şarküteri ürünleri hijyenik değildir.

Beyaz eşya alırken bunları bilin
-Etiket bilgilerine dikkat edin: Beyaz eşyalar pahalı ürünler olmaları nedeniyle satın alırken iki katı dikkatli olmamız gerekli. Beyaz eşya alırken ürünün etiket bilgilerinin daha dikkatli okuyun.
-Kılavuz talimatlarına uyun: Ürünü kullanmadan önce kullanma kılavuzu bilgilerini dikkatle inceleyin. Kılavuzda yazan  uyarılara uyun. Aksi halde ürün garantili olsa da oluşabilecek bozukluklardan siz sorumlu olursunuz.
-Garanti belgesini imzalatın: Tüm alışverişlerinizde fiş ya da faturanızı garanti süresince muhafaza edin. Ürünün garanti belgesini de mutlaka firmasına onaylatın. Bu tip ürünlerde TSE ve TSEK damgalarını arayın.
Alışveriş… Kulağa hoş gelen bir kelime değil mi? Araştırmalara göre, ortalama 63 yaşına kadar yaşayan bir kadın ömrünün yaklaşık 25 bin 185 saatini alışverişe ayırıyor. Rakam çok ciddi! Aslına bakarsanız, temel mutfak alışverişi haricinde çoğu zaman can sıkıntısından, kafa dağıtmak için çıktığımız alışveriş gerçekten de çok ciddi bir konu. Bu kadar ciddi bir eylemde kazançlı çıkmak da bir o kadar önemli elbette... Kazançlı alışveriş nedir? Alışveriş yaparken nasıl kazançlı çıkabiliriz? Yüzde 70’lik indirimde görüp koşup aldığımız ancak belki birkaç kez giyeceğimiz marka bir elbise mi, yoksa can simidimiz olacak fiyatı kalitesiyle paralel bir jean satın almak mıdır kazançlı alışveriş? Mutfak alışverişinin püf noktalarını biliyor musunuz peki? Alışveriş yaparken nelere dikkat etmeli, sorunlu ürünler konusunda ne yapmalıyız?
Kazançlı alışveriş nedir?
Davranış Bilimleri Enstitüsü’nden Uzman Klinik Psikolog Merve Büyükkucak’a göre kazançlı alışveriş, aslında gerçekten ihtiyaç duyduğumuz ürünleri, uygun fiyata alabilmek. Peki, kazançlı alışverişin 3 altın kuralını merak ediyor musunuz?
1-Ayıplı ürünü hemen iade edin
Kazançlı alışverişin ilk kuralı ayıplı (bozuk, hatalı mal ya da hizmeti) kabul etmemektir. Satın aldığınız mal ya da hizmet kusurluysa 15  gün içinde para iadesi ya da dengiyle değişimini talep edin. Yasal açıdan birçok üründe bu süre ürünün fiş ya da faturasıyla getirmek koşuluyla  30 gün. Bu nedenle fiş ve faturanızı saklayın.
2- Kampanya tuzaklarına düşmeyin
Cazip fiyatlar sunulan kampanyalar tuzaklı olabilir. Kampanyaların sözleşme maddeleri tuzaklı olabilir. Bu nedenle maddeleri dikkatlice okuyun.  
3 -Etiketsiz ürünü almayı düşünmeyin bile!
Gıda ürününden beyaz eşyaya etiketi yoksa hiç bir ürünü almayın. Etiketin üzerindeki son kullanım tarihi ve üretici bilgilerini de mutlaka okuyun; ne aldığınızdan emin olun.