Haydi kızlar!

Hiçbir eksiğimiz yokken neden ülkemizde sadece 80 bin kadın girişimci var? Erkek girişimci sayısı ise, 13 milyon. Neredesiniz kızlar?

Özlem Denizmen

Özlem Denizmen


Haydi kızlar!

Girişimci, hayal kuran, hayalleri peşinden koşarak gerçeğe dönüştürebilecek planı yapabilen, yenilikçi düşünen, kendini yenileyen, farklılık yaratabilen, farklılığını işine yansıtan ve risk alabilen kişidir. Siz de girişimci olabilirsiniz, bunun eğitimi alınıyor. Yeter ki içinizdeki uyuyan aslan uyansın.

Girişimcide olması gereken üç özellik
Azim: Cesur ve kararlı olun; hiç pes etmeyin. Girişimciliğin yolları çakıl taşı dolu. İnandığınız bir fikriniz varsa kimsenin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin, siz kendinize yüzde 100 inanmazsanız kimse size inanmaz. Zaten sevdiğiniz bir iş olunca insan onu çocuğu gibi büyütüyor. Uzmanlık: Bildiginiz, hakim olduğunuz bir konuda iş kurmanız sizi daha saygın ve becerikli kılar. Ayrıca, bugün hızla değişen dünyada hangi alanda girişimci olmaya karar verirseniz verin, sürekli okuyun, araştırın, inceleyin. İşletme tecrübesi: Bir işi bilmek ayrı, onu yönetmek ayrı. Ekibi yönetmek, finansı yönetmek, vergi muhasebesini yönetmek, kısaca bir işi çekip çevirmek için tecrübe şart.

Girişim kurmak için;
A. Ekip;
1. Güvenilir: Özellikle bir oluşum başlangıcında denetleyici mekanizmalar olmadığı için, en önemli etken sizin ekip üyelerine tam güveniniz. Unutmayın sonuçta hepimiz insanız.
2. Tecrübeli: Hayat ve iş tecrübesi olan ekip üyelerinin genel yönetime katma değeri yüksek olur.
3. Bilgili: O iş konusu ile ilgili uzmanlığı olan ekip üyelerinin; araştırma, analiz, uygulama yeteneği yüksek olur.
4. Heyecanlı: Sizin heyecan ve hevesinizi sünger gibi çekecek bir ekip gerek. Hatta ve hatta siz karamsar olduğunuz zaman sizi bile canlandıracak 1-2 ekip üyesini de ekibinizde bulundurun.

B. Plan ;
1. Gerçekçi: Ayakları yere basan bir planın ciddiyeti, sizin heyecanınızı dengeler, ayar verir.
2. Kapsamlı: İyi düşünülmüş, çok yönlü olmalı. Böyle bir plan her şeyi düşünüp, yazmanızı sağlar.
3. Riskler:Her şeyi güllük gülistanlık gösteren bir plan, olası çakıl taşlarını düşünmemiş demektir.

C. Kaynak;
1. Manevi: Ailenizin, eşinizin, çevrenizin desteği çok önemli. ‘Moral’siz girişimci olur mu?
2. Maddi: Görüyorsunuz para konusunu en sona koydum. Siz yukardakileri üşenmeden özveri ile oluşturun, para en son geliyor.

Hata yapın: Bir girişimci elbette hata yapacak ama bir şirkette iki tip hata vardır:
a) Stratejik hata: Yani bir şey hayal ettiniz, yaptınız ama tutmadı. Bu tip hata sizi ilerletir, tecrübe katar. Okul diploması gibidir. Affedilebilir. Örneğin evde yeni bir yemek denediniz ama kimse beğenmedi.
b) Operasyonel hata: İşi doğru yapmadınız ya da eksik yaptınız. Örneğin fabrika hattında bir kişi parçayı takmayı unuttu. Bu cins bir hata işletmenizi geriletir; affedilemez. Örneğin; pilav yaptınız tuz koymayı unuttunuz; yaptığınız yemeğin hiçbir anlamı kalmaz değil mi?

İçgüdülerinize güvenin: Bir Harvard profesörü bana ‘Analiz etmeli ama abartmamalı, yoksa hiçbir zaman işe atılamazsın, içindeki sesi de dinle’ demişti. Ayrıca kadınların sezgileri kuvvetlidir diye boşuna denmemiş. Haydi, kullanın bu yeteneği, iç sesinize güvenmeyi öğrenin.

İş planının olmazsa olmazları
Yapmak istediğiniz işle ilgili detaylı bir araştırma ve plan yapmanız gerekiyor. Elinizde bu plan olursa sonra parayı bulması kolay. Ama çoğumuz sadece bir fikir sahibi olarak sermaye, para bulmaya çalışıyoruz. Ama artık kimse ‘şahane bir fikrim var, şunu şunu yapsak’ diyenleri dinlemiyor maalesef... Sizin heyecanınızın, sağlam bir iş planı ve güvenilir uzman ekip ile birleşmesi göz kamaştıracak!

İşte iş planı hazırlarken cevaplayacağınız bazı sorular:

1. Satmak istediğiniz ürün/hizmet nedir? • Sizce toplumda bu bir istek mi, ihtiyaç mı?
Eğer hiç olmayan bir alansa, bu yeni alanın var olacağını nasıl biliyorsunuz? • Şu an başkaları bu ürün/hizmeti hangi fiyata satıyor, siz ne fiyat vereceksiniz? 2. Müşteri kitleniz kim olacak?
Sizden bu hizmeti/ürünü alacak olanların yaş grubu, ekonomik durumu ne?
Neden? Nereden biliyorsunuz? Hiç deneme yaptınız mı 5-10 kişi arasında?
İlk 10 müşterinizi sayabilir misiniz? 3. Farkınız ne?
Bu ürünü/hizmeti satan diğer kişilerden farkınız ne olacak? Neden sizi tercih etsinler?
Daha mı ucuza satacaksınız?
Kimsenin sunmadığı bir hizmet mi vereceksiniz?
Kişiye özel hizmet vermek gibi bir ayrıcalığınız mı olacak?
4. Rakiplerinizi incelediniz mi, kimler?
Para kazanıyorlar mı?
Kendinizle kıyasladığınızda kuvvetli/zayıf yönleri neler?
Kaç rakibiniz var? Aralarında ben bununla baş edemem dedikleriniz var mı?
5. İş alanının altyapı gereklilikleri neler? • Yasal detayları biliyor musunuz? Maliyetli bir yapı mı?
Bu işi yapmak tamamen hukuki mi? Yasal konularda yetkililere danışın. İş yeri açma konusundaki belgeleri detaylı öğrenin.
Acaba büyük bir teknoloji yatırımı gerektiriyor mu? Devamlı değişen/gelişen bir sektör mü?
Ortaklı iş kuruyorsanız her ortağın masaya ne koyacağı ve sonrası için beklentisi net mi?
6. Yeterli kaynağınız var mı? • Tecrübe, yetkinlik, uzmanlık, finans…
• Tüm riskleri alacak kadar bu işten anlıyor musunuz?

Destek araştırın:
Ülkemiz politikasının 2023 planları dahilinde kadın girişimcilere de özel bir programla destek verileceği açıklandı. Destek programlarında kadın girişimcilere yüzde 10 oranında pozitif ayrımcılık yapılacak! Destek araştırın: KAGİDER, TOBB kadın girişimciler, Maya Vakfı, KOSGEB, TGMB gibi derneklerden finansal ve eğitim desteği alın.

Özyeğin Üniversitesi, KAGİDER ve ANGİKAD’ın, işini yeni kurmuş girişimci kadınlara zorlu ilk yıllarında destek olmak üzere Avrupa Birliği destekli ‘Avrupa Kadın Girişimcileri Mentor Ağı’ projesini inceleyin. Proje kapsamında iki yıl süre ile 13 başarılı KOBİ sahibi iş kadını 18 ay boyunca işini yeni kurmuş yeni 26 kadın girişimciye mentorluk yapacak.