Sezonsuz parçaların yükselişi

Türkiye’nin ilk moda bloggerı ve sürdürülebilir modayı hayatının bir parçası haline getiren Burçin Ünaldı ile 2023 ilkbahar-yaz sezonu için hazırladığı koleksiyonunu ve sezonsuz parçaların yükselişini konuşuyoruz.

Sezonsuz parçaların yükselişi

Türkiye’nin ilk moda bloggerı ve sürdürülebilir modayı hayatının bir parçası haline getiren isimlerden Burçin Ünaldı yani namıdiğer ‘Styleboom’, Peraluna markasıyla bir araya gelerek 2023 ilkbahar-yaz sezonuna 10 parçadan oluşan ‘Pieces’ Koleksiyonu’yla merhaba diyor. Trikodan üretilen kapsül koleksiyon, sürdürülebilir moda anlayışını bir hayat tarzı haline getirmeyi ve uzun ömürlü bir gardırop inşa etme fikrini merkezine alıyor.

HAZIRLAYAN: SİMAY ENGÜR

‘Sürdürülebilir moda’ bir trende ve hatta çoğu marka için bir pazarlama taktiğine dönüşmüş durumdayken, aslında hem markalar hem de tüketiciler açısından gerçek sürdürülebilirlik ve moda ilişkisini sizden dinleyebilir miyiz?
Öncelikle sürdürülebilirliğin tam da işaret ettiğin üzere reklam kelimesi olmaktan çıkarılması çok önemli. Bu öyle basit bir sahtecilik değil, zira bedeli çok yüksek ve bu bedel tüm gezegence ödeniyor. British Fashion Council raporuna göre şu an üretilmiş yeni-etiketli kıyafet sayısı, insan türünün gelecek beş nesline yetecek büyüklükteymiş; ama bu sayı belli ki bugün bizi tatmin etmiyor. Bir diğer konu ise sürdürülebilirlik kelimesinin tam olarak ne ifade ettiğini gerçekten öğrenmemiz önemli. Çoğu kişi için sürdürülebilirlik, çevre dostu ve doğaya saygılı olmakla eş anlamlı. Oysa ki sürdürülebilirlik çevresel olduğu kadar ekonomik ve toplumsal ayakları da kapsıyor ve ancak bu üçünün kesişim kümesiyle ortaya çıkabiliyor. Bana göre en sürdürülebilir moda, şu an gardırobunuzda olanlarla devam etmek ve yeniye mümkün olduğunca yer açmamak. Açacaksak da bunu dürtülerimizle değil, farkındalıkla yapmak.

Peki, dürtülerimizin peşine takılmak yerine nasıl farkındalıkla alışveriş yapabiliriz?
Ben de tam bundan bahsediyordum. Nedir bu farkındalık? ‘Yeni alacağım parçaya ihtiyacım var mı?’ sorusuna, ihtiyaçlarımızı iyice sorgulayarak dürüstçe cevap vermek; yeniyi alırken gözden çıkardıklarımızı uzak ülkelerde çöp yığını haline gelmeden nasıl döngüde tutabileceğimize kafa yormak, bu kıyafetlerin asla yok olmadığını ve nereye gittiğini bilmek; yeniyi alırken o yeni parçanın başka yeni ihtiyaçlar doğurmayacak olmasına, kaliteli ve uzun ömürlü olmasına, trendlerden bağımsız ve zamansız olmasına dikkat etmek; giysi etiketlerini mutlaka ama mutlaka okumak, doğada çözünebilen, sürdürülebilir materyallere öncelik vermek; kıyafetlere iyi bakmak, gerekmedikçe yıkamamak ve talimatlara uygun yıkamak, onarmak, dönüştürmek, kullanacağından emin olduğumuz kişilerle takas etmek; ikinci el ve kiralama seçeneklerini değerlendirmek; alışveriş yaptığımız markaların çevre ve işçi politikalarını sorgulamak; tedarik zinciri karanlık hızlı moda markalarından uzak durmak ve yerel üretimi ya da yavaş modayı benimseyen markaları tercih etmek; ucuza kanmamak ve ederinden ucuz bir şey gördüğümüzde aradaki farkın bedelini belki burada belki uzak bir ülkedeki küçücük bir çocuğun ya da kadının –bazen canı pahasına- ödediğini asla unutmamak. Şunu da hatırlamak gerekiyor ki moda tarihtir ve tarih tekrarlar. Bugün trend dediğimiz birçok şey, moda vitrininden yılar önce de geçti. Bu noktada trendleri illa yakalamak istiyorsak, ikinci el ve vintage alışverişe daha fazla şans verebiliriz. Böylece zaten üretilmiş olanı döngüde tutmak mümkün.

Sezonsuz parçaların yükselişi - Resim : 1

Çoğu kişi için sürdürülebilirlik, çevre dostu ve doğaya saygılı olmakla eş anlamlı. Oysa ki sürdürülebilirlik, çevresel olduğu kadar ekonomik ve toplumsal ayakları da kapsıyor.

2023 ilkbahar-yaz sezonu için Peraluna markası ile iş birliği yaparak ‘Pieces’ koleksiyonunu yarattınız. Koleksiyonun dünden bugüne uzanan hikayesini anlatabilir misiniz?
Peraluna’nın kurucularından Deniz Aksoy ile çocuklara özel hazırlanmış, doğayı odağa alan bir seyahat programında tesadüfen tanıştık ve kısa zamanda da aynı dili konuştuğumuzu fark ettik. Doğada olmak kadar bir başka ortak tutkumuzun da zamansız ve trendlerden arındırılmış bir moda anlayışı olduğunu gördük. #StyleboomforPeraluna Koleksiyonu’nun adını da tam da bu sebeple Pieces (parçalar) koydum. Her parçası zamansız ve sezonsuz, her parçası ömürlük kalitede, her parçası birbiriyle ve farklı ürünlerle rahatça kombinlenebilir. Stil yükselten, sofistike silüetler olarak tasarladım. Amacımız, bu koleksiyondan ihtiyaç dahilinde alınan her parçanın çok uzun yıllar boyunca kalitesinden ve tasarımından eksilmeden bunları sağlamasıydı. Bu koleksiyonu oluştururken öncelikle 10 sayısını hedefe oturttuk; çünkü tüketmek gibi üretmek de bir iştah ve bu iştahı kontrol etmek çok önemli. Bugün hızlı modanın verdiği en büyük zarar, mikro sezonlar yaratıp bizi daimi bir üretim ve buna bağlı daimi bir tüketim kısırdöngüsüne hapsetmesi ve her zaman bir şeyleri kaçırıyoruz hissini körüklemesi.

Koleksiyonda yer alan bu 10 parçanın renklerine, formlarına karar verirken nelere dikkat ettiniz ve sürdürülebilirlik faktörü tasarım/üretim sürecini nasıl etkiledi?
Triko yani örgü kumaş, moda endüstrisinde rüştünü ispatlamış ve kaliteli ipliklerle üretildiyse son derece dayanıklı, konforlu, esnek olması sebebiyle farklı vücut tiplerine kolaylıkla hitap edebilen, renk ve desende bol seçenek sunan bir materyal. Koleksiyonda yer alacak ürünlerin temel parçalardan birer temsili olmasına ve yine endüstrinin dayattığı renk raporlarından bağımsız yalın dört farklı renk skalasında kalmasına dikkat ettik. Tasarım sürecinde sürdürülebilirlik faktörünü, daha önce de belirttiğim gibi yalnızca çevresel değil ekonomi, dayanıklılık, etik konularını da göz önünde bulundurarak ele aldık, sertifikalı iplikler kullandık. Birincil hedefimiz, tasarladığımız ürünün tasarımı ve üretimiyle uzun yıllar dayanıklı ve moda kalacak parçalar olmasıydı ki ondan vazgeçilmesin ve mutlaka döngüde kalsın.

Pieces Koleksiyonu’ndaki parçalarda hangi zamansız ve sezonsuz detaylardan bahsedebiliriz?
Koleksiyon tamamen bu felsefe üzerine kurulu olduğundan hem detayda hem bütünde zamansız bu koleksiyon. Blazerda asla modası geçmeyen kruvaze model, etekte her vücut tipine hitap eden evaze kesim, yine modası asla geçmeyen breton çizgiler, gold düğmeler ilk sayacaklarım olur.

Son olarak Pieces kadını kimdir, hitap ettiğiniz kitleyi nasıl tanımlarsınız?
Peraluna, 1975 yılında bir kadın girişimi olarak tohumları atılan bir marka ve bugün Türkiye’nin önemli triko üreticilerinden birinin markası. Kendi markası dışında yurt içinde ve yurt dışında bildiğimiz pek çok markaya da üretim yapıyor. Bu sebeple de farklı yaşlarda, bölgelerde, kariyerlerde, bedenlerde kadınlara yıllardır hitap ediyor. #StyleboomforPeraluna için yola çıkarken tek bir kadın profilini hedeflemedim. Örneğin koleksiyonda yer alan blazer, son derece şık bir davet görünümü de, düzeyli bir ofis görünümü de, inanılmaz sportif bir hafta sonu görünümü de yaratabiliyor. Pieces, her kadına rahatlıkla hitap edebilir. Ama şu da açık ki zamansız modanın bilincine varmış kadınları ve tek parçayla birden çok kombin olanağı yaratmanın önemini çok iyi bilen beyaz yakalı kadınları çok daha hızlı yakaladık.

Pieces, her kadına rahatlıkla hitap edebilir. Ama şu da açık ki zamansız modanın bilincine varmış kadınları çok daha hızlı yakaladık.