Modaya ruh katanlar

Tüketim toplumunda üretmek zor. Sadece cesur olmak değil, özgünlük de gerektiriyor. Moda her sene kendini tekrar ededursun, bu genç tasarımcılar, özgün tarzları ile moda dünyasına yeni bir soluk getirmeyi başarıyor.

Modaya ruh katanlar

KILLYOURIDOLS

Modaya ruh katanlar - Resim : 1

Mimar Sinan Üniversitesi Moda Tasarım ve Giysi Bölümü mezunu olan Sedat Yazıcı’nın markasına vermiş olduğu KillYourIdols adı, aslında markanın tarzını tam olarak anlatmaya yetiyor. Tabuları yıkmak ve ortalığı sallamaksa amaç, adres belli. Her koleksiyonda farklı bir parçaya odaklanan markanın son koleksiyonu çizmelerden oluşuyor.

Eğitim durumunuza baktığımızda resim ana ilgi alanlarınızdan biri olarak karşımıza çıkıyor... Markalaşma sürecine kadar neler yaptınız?

Nurettin Erkan resim atölyesinden sonra İstasyon Sanat Merkezi Sinema TV Bölümü ve Marmara Üniversitesi Resim Bölümü ile Mimar Sinan Üniversitesi Türk Sanatları bölümlerinde birer sene geçirdim. Son olarak ise Mimar Sinan Üniversitesi Moda Tasarım ve Giysi Bölümü’nden mezun oldum. Özlem Süer Modaevi’nde konsept tasarımcı ve Bilstore da kreatif direktör olarak çalıştım. İşletmecilik ve yapımcılık bir süre bulaştığım meslekler. Bunun dışında halen spor ve sinema eleştirileri yazıyorum.

Tasarım fikri nasıl oluştu?

Koleksiyonlar ve tasarımlar bende tamamen konseptlere bağlı olarak gelişiyor. KillYourIdols içinde birçok konsept barındırıyor. Ana konsept ise somut olarak yenilik yapmak, tabuları yıkmak ve ortalığı sallamak! Kişiye özel tasarımlar da yapıyorsunuz... Biz markaya özel kumaşlarla Couture Idol Jackets serisi ile işe başladık. Bunu kişiye özel-tek olarak tasarlanan tencel-pamuklu tişörtler, deri el işi ayakkabılar, çizmeler ve el yapımı çantalar izledi. Sonrasında da el yapımı slogan baskı ve desenler ile hazırladığımız kişiye özel deri ceketler, denimler, deri ve metal aksesuarlar hazırlamaya devam ettik. 2017 yazı için AntagonistSS17 ve kış için ProtagonistAW17 koleksiyonları dışında; DeathFlowers ve IdolParfumes serisini hazırlamaya devam ediyoruz.

Size en çok ne ilham veriyor?

İlham nasıl alınır bilmiyorum, ben sadece yaşıyorum ve KillYourIdols için tasarlıyor, üretiyorum. Bir marka yaratmak zor iş olmalı... Uluslararası rekabet zor ama buna hazırız. Buralarda gerçek anlamda bir moda, tasarım, sanat kültürü ve endüstrisi olduğunu söylemek zor. Nedenleri var ama uzun... Koleksiyonlarınızda en çok öne çıkan... Bazı kavramlar ve semboller, özellikle aşk ve ölüm. İkisi de hayatı yaşanır kılıyor ve bilinmezlik barındırıyor. Tasarım yaparken nasıl kadın ve erkekler aklınıza düşüyor? Özgür insanlar, özgür olmak isteyen insanlar ve özgürlüğünü korumasını bilen insanlar!

*Fiyatlar şu anda 9 dolar ile 1111 dolar arasında değişiyor. Ayrıca kişiye özel tasarım seçenekleri de var. Bu başarılı tasarımlara killyouridolsworld.com ve Flesh Istanbul, Tabe Kıyamet Karaköy, MockUp Moda, 868 Boutique ve Doa Store Alaçatı gibi designer store’lardan ulaşabilirsiniz.

LULU BY RANA

Özel zamanlar için tasarlanan çok özel parçaların hakim olduğu Lulu by Rana markası, University of Toronto’da ekonomi ve işletme eğitimi alan 20 yaşındaki Rana Erginbilgiç’in tasarım aşkının vücut bulmuş hali. 17 yaşından beri yılın yaklaşık altı ayını Toronto’da geçiren genç tasarımcı sanatın her alanından ilham aldığını söylüyor.

Ne zaman tasarım yapmanın cazibesine kapıldınız?

Moda, tasarım ve sanata karşı her zaman çok ilgiliydim. Meslek hayatımı bu yönde mutlaka geliştirmek istediğimi düşünüyordum. Kafamdakileri kağıda dökmeye çalışıyordum ancak bunları kendim için yapıyordum. Hiç bunu iş haline getirmeyi düşünmemiştim, çünkü yaptıklarımı kendimi ifade etme şeklim olarak görüyordum. 18 yaşında bu cesareti bulabilmemde şu anda markayı beraber yürüttüğüm annem Nilüfer Cinel’in çok büyük desteği ve katkısı oldu ve hala oluyor.

Tasarım yaparken size en çok ne ilham veriyor?

Sanatın her alanından, zamanın ruhunu yakalayan tüm kültürel akımlardan etkileniyorum.

Koleksiyonlarınızda öne çıkan temel unsur ne?

Hepsinde sadelikön planda. Zarif, sade ve özgün parçalar Lulu tasarımlarını anlatan ana kelimeler. Zamansız tasarımları özgün kumaşlarla birleştirmeyi seviyorum, aslında herkesin dolabında olan parçalar yenilikçi kumaşlarla özel parçalara dönüşebiliyor. Her koleksiyonumuzda zamansız parçaların yanında, özel ve aradan sıyrılan parçalar da yer alıyor.

Lulu kadını kimdir?

Kendini ifade etmek isteyen her yaşta kadın olabilir.

*Fiyatlar 90 lira ile 1000 lira arasında değişiyor. lulubyrana.com aracılığıyla tasarımlara sahip olmak mümkün.

TUKUTUKUM

Modaya ruh katanlar - Resim : 2

İpekten şal, bandana, fular arayanların yeni takıntısı haline gelen TukuTukum, Tuğba Kuzdere’nin yaratıcılığını konuşturduğu bir marka olarak öne çıkıyor. Bilkent Üniversitesi İletişim ve Tasarım Bölümü’nden mezun olduktan sonra İtalya’da moda tasarım yönetimi master’ı yapan, Milano’da Costume National gibi farklı moda markalarında çalıştıktan sonra İstanbul’a dönerek Lamodaist firmasını kuran Kuzdere, 2014 yılında kendi markasının temellerini atmış.

Her şey nasıl başladı?

Bir hayal ile. Üniversiteden mezun olduktan sonra kariyerime hep moda markalarının farklı departmanlarında devam ettim. Daha sonra kurduğum şirket ile marka ve tasarımcılara danışmanlık hizmeti verdim. Hayalimde hep kendi markamı yaratmak vardı, bunu da modern çizgiler ve tasarımlar ile Türkiye’nin üretim kalitesi ile birleştirmek istedim.

Markalaşma aşaması sizin için nasıl gelişti?

Adım adım diyebiliriz. Koleksiyon zaten kafamda şekillenmişti, daha sonra Türkiye’de üretimi araştırmak için yolculuklara başladım ve Bursa’ da ipek üretimine karar verdim. Markanın ismi, logosu, web sitesi ve sosyal medya hesapları da zamanla oluştu. O zaman da şimdi de her adımı global düşünerek kurguluyorum. Bir sene önce TukuTukum, Arya Kadın Platform’undan yatırım alarak markalaşma ve kurumsallaşma adımlarını hızlandırdı.

Bu süreçte ilham aldığınız kaynaklar neler oldu?

Kumaş benim için hayallerin gerçeğe dökülebileceği boş bir tuval. Her sezon ilham kaynağım başka bir yerden doğuyor; bazen çok güçlü rol model aldığım insanlar, bazen çok ihtiyaç duyduğumuz barış. Önümüzdeki sezon içinse Tropikal Geometry adındaki koleksiyonumuzda ilk defa Arjantinli bir sanatçı olan Mariano Pascual ile iş birliği yapıyoruz.

Koleksiyonlarınızda öne çıkan temel unsur ne?

Tüm üretimimiz Türkiye’de yapılıyor. Tasarımlar her zaman markamıza ait yani limitli sayılarda üretilmiş bir ürünün sahibi oluyorsunuz. İpek fular ve eşarpların kenarları ev kadınları tarafından kıvrılıyor. Bu sezon yer verdiğimiz tüm bereler ise Uşaklı ev kadınları tarafından örüldü.

TukuTukum özellikle kimlere hitap ediyor?

Ulaşılabilir fiyatlarla, zamansız, kaliteli ve farklı tasarımlara sahip olmak isteyen herkese.

*Fiyat aralığı 110 lira ve 290 lira aralığında değişiyor. Markanın ürünlerini tukutukum.com, Wepublic Akmerkez, Gizia Gate Nişantaşı, ve Brandroom mağazalarında bulabilirsiniz.

Modaya ruh katanlar - Resim : 3

OUTKASTPEOPLE

Modaya ruh katanlar - Resim : 4

Outkast People gelişimini sürdürmeye devam eden bir high-end sokak modası markası. Yeditepe Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü mezunu olan, yüksek lisans eğitimini ise Domus Academy Milano’da tamamladıktan sonra Londra’da 4.5 yıl bir tasarım stüdyosunda Topshop, Dorothy Perkins, New Look gibi İngiliz high street markalarına koleksiyon hazırlayan Emre Aktuna, tasarımlarının özgünlüğü ile dikkat çekiyor.

Tasarlamak ve siz! Nasıl gelişti her şey?

İstanbul’dan ayrılıp, Milano ve Londra arasında geçen son altı seneye sığdırdığım, farklı kültürlerden, insanlardan, sokaklardan, okuduklarımdan ve izlediklerimden biriktirdiklerim, kendi vizyonumu değiştiren faktörler oldu. Bunu paylaşma amacıyla yarattığım bu özgün dünya da markamın tarzına ve benim tasarımlarıma ayna tuttu.

Bu süreçte ilham aldığınız kaynaklar neler oldu?

Outkast People gelişimini sürdürmeye devam eden bir high-end sokak modası markası. İlk koleksiyonumdan beri yeraltı kültürlerinden besleniyorum ve tasarım fikrini de genelde müzik, tarih, güncel sanat, antropoloji ve kelimelerden alıyorum. 

Markalaşma, fikirden pratiğe dönerken neler yaşadınız?

Çok kolay olmadığını söyleyebilirim; tek başına marka oluşturma çabası tasarımcıları her zaman zorluyor. Hala planladığım yolun başında sayılsam da marka kimliğimi oturttuğuma inanıyorum.

Koleksiyonlarınızda öne çıkan temel unsur ne?

Tasarımı ve kampanya görselleri ile bir bütün halinde bakarsanız toplumun ‘outcast’ olarak tanımlayacağı kişilerle bağdaştırılan bir duruşu var ve marka isminin Outkastpeople olmasının sebebi de bu. Ürün anlamındaysa zaten her biri stand out parçalar. Desen, kalıp ve yenilikçi kumaşlara ve bunların hepsinin aynı dili konuşmasına büyük önem veriyorum.

*Fiyatlar 200 lira ve 3000 lira arasında değişiyor. İstanbul, İzmir ve online olmak üzere tüm Bilstore’larda, Gizia Gate, Lidyana, Hipicon gibi online mağazalarda, Designers of Oz, Archive, Happiness is Expensive gibi concept store’larda bulabilirsiniz.

FINEAPPLE

Modaya ruh katanlar - Resim : 5

Bilgi Üniversitesi’nde Halkla İlişkiler ve Reklam Bölümü’nde eğitimi alan üç arkadaşın; Jennifer Tokuç, Kerem Bensin ve Seda Yelkenci’nin yaratmış olduğu Fineapple markası, önce patch detaylı aksesuarlar ve kıyafetler ile dikkatimizi çekti. Zamanla, özgün bir tarz yakalamak isteyenlerin ilk tercihi haline geldi.

Nasıl oldu da üç arkadaş birlikte bir marka yaratalım dediniz?

En başa dönersek eğer, giymek istediğimiz parçaları bulamıyor olmaktan bunalmıştık. Kafamızda bir parça tasarlıyor daha sonra onu bir terzide yaptırıyorduk. Sonrasında ne giymek istesek kendimiz kumaş bulup diktirmeye başladık. Uzun zamandır hayalini kurduğumuz bir durumdu zaten markalaşmak. Üçümüz her zaman birlikteydik. Önce sweatshirt ve sloganlı çoraplar ile yola çıktık. Ardından bir süre isim aradıktan sonra üretici ve tedarikçi arama çalışmalarımız devam etti. Marka ve patent almamızla daha da gelişti.

Bu süreçte ilham aldığınız kaynaklar neler oldu?

Tekstil sektörünün açıklarından faydalanarak arz ve taleplerden ilham aldık.

Koleksiyonlarınızda öne çıkan temel unsur ne?

Bizim için her zaman kullanılabilir parçalar ön planda oldu. Önceliğimiz; Fineapple giyen insanların, kendilerini sıradan hissetmemeleri.

Bu marka özünde kimleri hedef alıyor?

Günlük hayatında alışılagelmiş ürünlerden sıkılan farklı ve özgün bir tarz yakalamak isteyen herkesi.

*Fiyatlar 10 lira ve 550 lira arasında değişiyor. Tasarım butikler, lidyana.com ve @fineappletr hesabından ürünlere ulaşabilirsiniz.

Modaya ruh katanlar - Resim : 6

Yazı: Aslıhan Sever

GRUFFOX

Modaya ruh katanlar - Resim : 7

Basic bir tişört ile geceye de gündüze de toplantıya da davete de imzanızı atabilirsiniz. DAÜ İletişim Fakültesi mezunu olan ve 7-8 yıl kurumsal firmalarda çalıştıktan sonra bu durumun yaratıcılığı bitirdiğini düşünerek kendi markasını kurmaya karar veren Denizcan Çelik’in yarattığı Gruffox markası, tişört konusunda hem kadınlar h m de erkeklere sade, net ve her tarza uygun alternatifler sunuyor.

Tasarım fikri nasıl oluştu?

Aileden gelme bir durum sanırım. Babam ve abim görsel açıdan kabiliyeti olan kişiler. Beraber yaşadığımız yıllar içerisinde gördüğüm, duyduğum ve hissettiğim anları daha farklı yorumlama eğilimi ile oldu diyebilirim. Moda tamamen sonradan oluşan bir ilgi alanı benim için.

Bu süreçte ilham aldığınız kaynaklar neler oldu?

Koleksiyonları hazırlarken daha çok okuduğum kitaplardan ilham alıyorum. Hayatı siyah ve beyaz yaşayan biriyim ve bu durum tasarladığım koleksiyonlara direk etki ediyor. Mesela ikinci koleksiyonumuz olan ‘Long Saturday’ kültleşmiş eski roman isimlerinden meydana geliyor.

Markalaşma aşaması nasıl gerçekleşti?

Gerçekten zorlu ama bir o kadar da zevkli bir süreçti. Öncelikle bilinirlik arttıkça yani markalaştıkça hissetmiş olduğunuz duygu tarifsiz. Hem hayallerinizin gerçek olduğunu görüyor hem de zamanla nasıl zor bir süreci başarıyla geçtiğinizi görüp kendinize olan güveniniz artıyor. Sosyal medyanın yardımını da fazlaca kullandık diyebilirim.

Koleksiyonlarınızda öne çıkan temel unsur ne?

Mesaj içerikli bir kaygımız olmamasına rağmen koleksiyonlarda kullandığımız mottolar ister istemez temel unsurlar haline geliyor. Kumaş kalitesine oldukça önem veriyoruz. Ağırlıklı olarak siyah ve beyaz renklerini kullanıyoruz. Ürün yelpazesi genişledikçe renk kullanımlarımız artacaktır. En temel unsur kaliteye verdiğimiz önem.

Özellikle kimlere hitap eden bir markadan bahsediyoruz?

Böyle bir sınırlama getirmem doğru olmaz. Kuralları olan bir marka değiliz ve bunu ulaştığımız, bizi beğenen, beğenmeyen herkese göstermek istiyoruz. Mesela yaş grubu diye bir aralığımız olmadığını ilk koleksiyonumuzdan sonra çok iyi anladık. Dışarıda yaşça çok büyük ya da tahmin ettiğimizden çok küçük insanların üzerinde gördük.

*Fiyatlar şu an 75 lira ile 180 lira arasında değişiyor. Bu başarılı tasarımların adresleri ise; www.gruffox.com. Ayrıca Türkiye’de birden çok internet satış sitesinden ve butik mağazalardan ulaşabilirsiniz.

Modaya ruh katanlar - Resim : 8