#filtresizannelik

Moda dünyası, yıldızlar ve sosyal medya sakinleri hamileliğin aydınlık, hatta kimisine göre karanlık yanlarını normalize etme savaşı veriyor. Annelik artık filtresiz; ilahi tabulardan epey arındırılmış durumda.

#filtresizannelik

Yazı: Simay Engür

Beyonce’nin ikizlerini beklediği sırada çektirdiği ve neredeyse tanrıça gibi göründüğü fotoğrafları unutmak mümkün mü? Yıllar sonra bile ikonik ışıltısını koruması muhtemel bu özel çekimin ardından; podyumlarda, sosyal medyada, yabancı dergilerin kapaklarında ve hatta markaların stratejilerinde yepyeni bir trend gücünü bir üst seviyeye taşıdı: #unfilteredmotherhood yani ‘filtresiz annelik’ akımı. Peki, bu tam olarak ne anlama geliyor? Anne olmak yüzyıllardır erişilmesi gereken üst mertebelerden biri varsayılarak, anneliğin yalnızca iyi yanlarının lanse edilmesi, buna rağmen hamile ve anne olan kadınların toplumsal baskıya maruz kalması uzun zamandır zaten tartışmalı bir konu. Yani bu akım gösteriyor ki anneliğin neyin nasıl olması gerektiğini söyleyen bir otoriteye ya da ilahi söylemlere ihtiyacı yok. Son zamanlarda hamile olarak podyuma çıkan modellere, hamileyken dergilere kapak olan dünya yıldızlarına ve moda kampanyalarında boy gösteren hamile kadınlara giderek daha fazla rastlıyoruz. Bu süreç hem kendiliğinden gelişiyor hem de talepleri karşılamak isteyen endüstri tarafından pazarlama stratejisi olarak kullanılıyor. Akım tüm kadınların peşinden geliyor ve size şöyle söylüyor: “Annelik sanıldığı gibi kusursuz ve kendiliğinden gelişen sihirli bir süreç değil.” Anne olduktan sonra yaşadığınız zorluklar için utanmadığınız an, filtresizleştirme işlemi başlıyor demektir!

#filtresizannelik - Resim : 1
Beyonce

Kutsallıktan çıkış
Anne olmak elbette ki fedakarlık isteyen ve pek çok güzelliği de beraberinde getiren bir süreç. Ancak bunu kutsal bir mertebede sarıp sarmalamak, yine en çok kadınlara zarar veriyor. Psikiyatrist Alexandra Sacks, Ted Talks’ta gerçekleştirdiği unutulmaz konuşmasında şöyle söylüyor: “Hiç dengesiz ve hassas hissettiğiniz bir zaman hatırlıyor musunuz? Cildiniz patlak veriyor, farklı bölgelerden ve oldukça hızlı bir şekilde vücudunuz büyüyor ve aynı zamanda, insanlar sizin bu yeni yolda bir yetişkin gibi davranmanızı bekliyor. Ergenlerden bahsediyorum, doğru mu? Bu değişimlerin aynısı, bir kadın bebek sahibi olduğunda, onun da başına geliyor. Gençlerin karman çorman hissetmesinin normal olduğunu biliyoruz, o zaman neden hamilelik hakkında normal bir şekilde konuşmuyoruz? Ergenliğin gelişimsel süreci hakkında yazılmış bir sürü ders kitabı var ama anneliğe geçişi tanımlayabileceğimiz tek bir kelime dahi yok.” Bir düşünün, doğum sonrası depresyon bugün birçok kadının yaşadığı bir süreç. Ancak annelik makamının yalnızca ‘kutsal’ değerlerinin lanse edilmesi yüzünden birçok kadın bu süreçte kendini yalnız ve suçlu hissedebiliyor. Akıma biraz da karikatürize edilmiş bir perspektiften bakmak isterseniz, popüler kültürün yeni tapınağı Netflix de filtresiz anneliğin destekçilerinden. Komedyen Ali Wong, ilk bebeğine hamileyken yaptığı Baby Cobra stand up şovunda, hamileliğin zor süreçlerini, seks maceralarını ve radikal feminizmi ti’ye alıyor. Dünyada ses getiren bu Netflix yapımının ardından tam iki yıl sonra yine hamileyken yaptığı ikinci stand up şovu Hard Knock Wife, bir kez daha anneliğin kusursuzlukla dokunan peçesini kaldırıyor.

#filtresizannelik - Resim : 2
Rachel Mcadams

#filtresizannelik - Resim : 3
Hilary Duff

Anneliğin yeni temsili
Kadınların idealize edilmiş vücut ölçülerinden küresel boyutta sıyrılışı, ilk olarak büyük beden modellerin yükselişine dayanıyor. Modanın kadınlara dair tabuları yıkışı tamamen duygusal mı, yoksa tüketiciyi cezbetme amaçlı mı tartışılır. Ancak sonuç kesinlikle başarılı! 90’lı yıllarda oyuncu Demi Moore’un hamile olarak bir dergi kapağına taşınması, son derece alternatif bir tavırdı. Son yıllardaysa Serena Williams başta olmak üzere pek çok dünya yıldızı hamileyken dergilere kapak oluyor ve bu hiç de alternatif bir tavır sayılmıyor. Filtresiz anneliğe alışmak belki zaman alacak; ancak modanın kasti destekleri sayesinde şeffaf annelik, popüler kültüre daha fazla enjekte edilecek ve bu durum herkesçe normalleşecek diyebiliriz. Ne de olsa toplumsal normların değişimi ilk olarak medyanın söylemlerinde başlayıp, ardından genele yayılıyor. Bu tıpkı Jennifer Lopez’in kalçaları yıllardır takdir gördüğü halde, büyük beden modellerin ve kilolu kadınların suç işliyormuşçasına yargılanmasına benziyor. Ne diyelim, teşekkürler Kim Kardashian….

#filtresizannelik - Resim : 4
Ashleigh Good

#filtresizannelik - Resim : 5
Jourdan Dunn

#filtresizannelik - Resim : 6
Mara Martin

Filtresiz podyumlar
Peki, biz gelecekte erkeklerin de hamile kalabilme ihtimaline hazır mıyız? Londra Moda Haftası’nda Xander Zhou markası 2019 İlkbahar Koleksiyonu’nu neredeyse bilimkurgu ögeleriyle bezenmiş ve protez hamilelik göbeği takmış erkek modellerden oluşan bir defileyle sundu. Mesajıysa netti: Cinsiyet eşitsizliklerine hayır! Geçtiğimiz yaz Miami’de düzenlenen bir mayo defilesindeyse, emzirmenin normalleştirilmesi adına model Mara Martin, podyuma beş aylık bebeğini emzirerek çıktı. Medyada ve popüler kültürde ivme kazanan #unfilteredmotherhood trendinin yüksek moda efektiyle yükselişinde, en büyük pay hiç şüphesiz hamile modellere ait. Savage X Fenty 2018 Sonbahar/Kış defilesinde yürüyen Slick Wood, Brandon Maxwell’in 2019 İlkbahar şovunda yürüyen Lily Aldridge ve akımın tohumlarını atan markalardan Paul Gaultier’nin 2010 İlkbahar/Yaz Defilesi’ndeki Jourdan Dunn, Chanel’in 2015 yılındaki Haute Couture defilesinde yürüyen Ashleigh Good en çok ses getirenlerden. Sosyal medyadaysa akım çok daha hızlı yayılıyor. 2018’in son günlerinde oyuncu Rachel McAdams’ın bir dergi çekimi sırasında oğlu için süt pompalarken çekilen fotğrafı, defalarca kez paylaşıldı. Geçtiğimiz ay ise Hillary Duff, McAdams’a atıfta bulunarak benzer bir fotoğraf yükledi. Yeni yılla birlikte kadının medya ve moda temsillerinde, hamileleri daha fazla göreceğimiz kesin. Ta ki şu an için tarihi sayılan bu olaylar, normlara dönüşene kadar. Bir nevi toplumsal ikiyüzlülükten kurtulup, öze geri dönüş misali…

#filtresizannelik - Resim : 7

İlerleyen günlerde marka stratejilerinin anneler üzerine yoğunlaşacağını öngörmek hiç de zor değil. Kenzo’nun 2019 İlkbahar/Yaz kampanyasında olduğu gibi.