Doğa Koleji Yaz Dönemi Kitapçığı

Doğa Koleji olarak 5 yaş grubu çocuğunuzun ilkokula uyumunu kolaylaştıracak, gündelik yaşamınızda rahatlıkla yapabileceğiniz aktiviteler içeren bir kaynak oluşturdu.

Doğa Koleji Yaz Dönemi Kitapçığı

Bilgi Oyunda

Define Avı 

Evde düzenlenecek bir define avı çocukların ilgisini çekecektir. Evin bir yerine kutu içinde kitap, çikolata veya ailece izleyebileceğiniz bir film saklayın. Çocukların bu define sandığına ulaşmasını sağlayacak ipuçlarını evin çeşitli köşelerine yerleştirin. Her ipucu notu bir sonraki ipucuna nasıl gidileceğini anlatır ve en sonunda ipuçlarını doğru çözen, defineye ulaşır.

Benim Adım Daire!
Bir kağıda daire çizin ve çizdiğiniz daireyi çocuğunuza gösterin. Daireyi canlandırarak “Merhaba, benim adım daire. Haydi, evde bana benzeyen eşyaları bulalım.” deyin. Daha sonra çocuğunuzla birlikte günün akışı içerisinde karşılaştığınız tabak, kase gibi yuvarlak eşyaları tespit edin. Bulduğunuz nesnelerin fotoğraflarını bulup arşivleyebilir, gruplandırarak ara sıra tekrar edebilirsiniz. Bunu ay içerisinde farklı yaşam alanlarında tekrarlayın. Çocukların çevrelerinde bulunan geometrik şekillere dikkat etmelerini sağlamış ve bu kavramların temelini oluşturmuş olacaksınız.

Dokunma Kutusu

Bütün malzemeler ağzı açık bir koliye konur. Aktiviteyi yapmadan önce çocuklarla etrafımızdaki nesneleri farklı yollardan nasıl hissedebileceğimiz üzerine konuşulur. Onlara “Bugün nesnelere dokunarak onları tanımlamaya çalışacağız. Bakalım ellerimiz ve parmaklarımız bize nesneler hakkında ne gibi fikirler verecek?” denir. Onları cesaretlendirmek için önce siz kutudan bir malzeme alarak elinizle dokunun ve ne hissettiğinizi söyleyin. Daha sonra onlara fırsat verin ve biraz zaman tanıyın. Birbirine benzeyen nesneleri bir araya koymalarını ve gruplamalarını sağlayın. Bu çocuklar için çok eğlenceli bir
keşif olacak!

Bilgi Uykuda


Yatak Saati Anlaşması
• Çocuğunuzla uyku vakti ile ilgili bir anlaşmaya varın ve bu anlaşmayı karşılıklı el sıkışarak perçinleyin. Geceleri anlaştığınız saatin yaklaştığını ona haber vererek zaman kavramını öğrenmesine yardımcı olabilirsiniz.
• Eğer çocuğunuz anlaşmaya uymakta zorlanırsa buzdolabı gibi görünecek bir yere “davranış tablosu” asıp gülen yüzlerle tamamladığı haftalar için ona manevi değeri olan bir ödül verebilirsiniz.

Kendi Yatağında Uyuyan Daha Çabuk Büyürmüş!

• Çocuğumuzun kendi yatağında uyuması gelişimi için çok önemlidir. Bu nedenle yatma saatiyle ilgili anlaşmanızı oturttuktan sonratkendi yatağında yatmasına alıştırmaya başlayabilirsiniz. Özellikle de ilkokula başlayacak olan çocuğunuzun hala anne ya da babasıyla uyuyor olması, kendi ayakları üzerinde durmasını zorlaştıracaktır.

Acaba Bu Gece Hangi Hikaye Var Sırada?

• Sıra geldi hikaye saatine. Çocuğunuz öz bakım becerilerini kendisi yaptıktan ve yatağına kendisi yattıktan sonra onunla gece ve gündüz kavramlarıyla ilgili konuşun. İlkokula başlayan çocuklarda zaman kavramının oluşmuş olması önemlidir. Çocuğunuza “Artık güneş battı. Bu yüzden gece oldu ve o yüzden uyuyacağız.” gibi açıklamalarda bulunmanız önemlidir. 
• Uykudan önce çocuğunuza çeşitli hikayeler anlatmak hem hayal gücünü geliştirecek hem de duygusal ve ahlaki gelişimine faydalı olacaktır. Çocuğunuza bu hikayeleri anlattıktan sonra nasıl hissettiğini, ne anladığını sorabilirsiniz. Gördüğünüz gibi uykudan önceki bu kısacık süreçte bile çocuğunuzla keyifli ve öğretici vakit geçirebilirsiniz. Siz de deneyin, işe yaradığını göreceksiniz.
Ebeveyn rolünüzü koruyarak, çocuklarınızı ve kendinizi yormadan, zaman sıkıntısına sokmadan, yaşamın içinde çeşitli alanlarda gerçekleştirebileceğiniz etkinliklerle onun gelişimine katkıda bulunabilirsiniz. “Kaliteli vakit” geçirmenin tadına bir salyangozun maceralı yolculuğunu gözlemleyerek, yazın iyicene hissedildiği bu günlerde kumsalda birlikte topladığınız doğal nesnelerle bir sahil koleksiyonu oluşturarak varabilirsiniz. 

Çocuğunuzla vakit geçirirken birlikte yaptığınız her şeyi anlatmak, onunla birlikte oyunlar oynamak ve oynarken de çevresini sorgulamasını sağlamak çok önemlidir. Ancak çocuğuna sürekli bir şeyler "öğretmek" isteyen ebeveynler olursak öğretmenlerden ne farkımız kalır? Bu nedenle çocuklarınızın hem kas becerilerini hem de sosyal becerilerini destekleyebilmek için bir yandan onlarla "eğlenceli vakit' geçirebileceğiniz, bir yandan da "öğretmen" kimliğine bürünmenize gerek kalmayacak çeşitli etkinlikler ile çocuklarınızı ilkokul 1. sınıfa hazırlayabilir, diğer yandan bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak geliştirebilirsiniz.

Çocukta Temel Gelişim Modülleri
Çocukluk dönemi süresince kazanılan davranış biçimlerinin etkisi tüm yaşam boyunca devam eder. Bu nedenle çocuğun hayatında geçirilen her bir saniye onun yeni beceriler kazanması adına önemli bir fırsattır. Temel gelişim alanlarındaki ilerleme, aşağıdaki becerileri kazanmasında yardımcı olur.

• İletişim 
• Karar Verme 
• Çevre Bilinci ve Bilinçli Tüketim 
• Planlama 
• Duygu Yönetimi 
• Yaratıcı Düşünme 
• Sorumluluk 
• İş Birliği 
• Liderlik 
• Farklılıklara Saygı 
• Neden-Sonuç İlişkisi Kurma 
• Araştırma

Bilgi Her Yerde!
Evimizde ve çevremizde saklı olan bilgiler var. Peki, çocuğunuza gündelik hayatta bu bilgileri nasıl aktarabilirsiniz? İşte, çocuğunuza nesneleri ya da yaşadığımız olayları kullanarak öğretebileceğiniz bazı kavramlar:

Boyut
Büyük-Orta-Küçük
İnce-Kalın
Uzun-Kısa
Geniş-Dar

Miktar
Az-Çok
Ağır-Hafif
Boş-Dolu
Tek-Çift
Bütün-Yarım
Kalabalık-Tenha

Zaman
Önce-Şimdi-Sonra
Gece-Gündüz
Sabah-Öğle-Akşam
Dün-Bugün-Yarın
Yıl

Mekan
Uzak-Yakın
Önünde-Arkasında
Yukarıda-Aşağıda
İçinde-Dışında
İçeri-Dışarı

Yön
İçeri-Dışarı
Aşağı-Yukarı
Ön-Arka
İleri-Geri
Sağ-Sol

Duyu
Tatlı-Acı
Tuzlu-Ekşi
Sıcak-Soğuk-Ilık
Sert-Yumuşak
Taze-Bayat
Pütürlü-Kaygan
Kokulu-Kokusuz
Sesli-Sessiz

Evimizde ve çevremizde saklı olan bilgiler var.  Peki, çocuğunuza gündelik hayatta bu bilgileri nasıl aktarabilirsiniz?
Bilgi Parkta
Salıncakta sallanmak için öncelikle kendini emniyetli bir şekilde tutması için destek olun. Ardından salıncağı harekete geçirebilmek için beden ve bacaklarını nasıl kullanması gerektiği ile ilgili rehberlik edin ve ona model olun. Kuma saklayacağınız bir taş ya da dal parçasını ertesi gün bulması için hatırlayabileceği bir yere gömmesini sağlayarak, görsel hafızasını güçlendirmesi için fırsat verin. Parkta tanışacağı farklı özellikte çocuklarla iletişime geçmesi için teşvik edin. Sadece gözlemleyin ve sosyal ilişkilerini geliştirebilmesi için diyaloglarına müdahale etmeyin.

Bilgi Kitapçıda

Her Kitap Ayrı Bir Hikaye

Çocuğunuzla birlikte kitapçıya giderek birlikte kitap satın almak, onun kitap okuma alışkanlığı kazanmasında önemli bir yer tutar. Satın alacağı kitapları seçerken kitap kapağının üzerindeki resimler hakkında konuşmak, kitaptaki kahramanlar ve olaylar hakkında tahminde bulunmak, eve gidip kitabı okuyana kadar çocukta bir heyecan oluşturacaktır. Ayrıca okuduğunuz hikayenin sonunu çocuğunuzdan tamamlamasını ya da karakterleri değiştirmesini isteyebilirsiniz. Çocuğunuz okumak istediği kitapları seçerken kitapların boyutları (büyük- küçük), sayfa özellikleri (parlak-mat), kitaplıkta durdukları yer (alt-üst raf) hakkında konuşabilirsiniz. Çocuğunuzun seçtiği kitaplar arasından seçim yapmasını isteyerek önceliklerinin farkına varmasını sağlayabilirsiniz.

Hangisi Daha Ağır?

Kitapçıya gittiğinizde sadece çocuğunuz için değil, kendiniz için de kitap almanız çok önemlidir. Böylece çocuk kitap okumanın tüm yaşam boyunca gerekli bir şey olduğunun farkına varır. Çocuğunuz ve kendiniz için aldığınız kitapları çocuğunuzun taşımasına olanak tanıyın. Çocuğunuzla kitapların ağırlıkları hakkında konuşabilirsiniz.

Bilgi Alışverişte

Anne, Evde Neler Eksikti? 
Birçok ebeveyn için, özellikle de çalışıyorlarsa, hafta sonu demek aynı zamanda evin ihtiyaçlarını alacakları tek uygun zaman demektir. Peki, ya bu zorunlu zamanı çocuklarınız için nasıl eğitici ve eğlenceli bir aktiviteye dönüştürebilirsiniz?

• Nasılsa evdeki eksiklerle ilgili bir liste hazırlayacaksınız. Bunu çocuğunuzla beraber yapın. Böylece matematiksel becerileri de gelişecektir.
• Yaptığınız bu listeyi çocuğunuza emanet edin. Böylece sorumluluk duygusunu geliştirin. Listedekileri unutmuş numarası yapabilir ve onun size hatırlatmasına izin verebilirsiniz. Bu, onu mutlu ve başarılı hissettirecektir.
• Market içinde beraber gezerken onu sepetin içine oturtmaktansa yanınızda dolaşmasına izin verin. Böylece hem kaba motor kasları gelişecek hem de alt raftan alacaklarınız için size yardım edecektir.
• Mesela “Ali, hadi bana makarna al alt raftan.” dediğinizde, Ali’ye hem alt-üst kavramlarını öğretmiş olursunuz hem de bir görev vermiş olursunuz. Unutmayın ki ilkokul 1. sınıftaki her öğrencinin sınıf içinde bir görevi olacaktır. Bu nedenle görev bilincinin gelişmesi çok önemlidir.
• Alışverişiniz bitti ve kasaya geldiniz. Kasiyerle iletişim kurması için çocuğunuzu destekleyin ki hem iletişim becerileri gelişsin hem de sosyal becerileri. İsterseniz parayı sizin için çocuğunuz ödeyebilir. Küçük hesaplamaları yaparken beraber yapabilirsiniz. (Örneğin; ”Kaç tane çikolata aldık?”) Böylece matematiksel becerileri de gelişecektir. 

Baba, Hangi Kattayız?

Şimdi de gelelim alışveriş merkezi için neler yapabileceğinize:
• Alışveriş merkezine girdiğiniz zaman mekanın özelliklerini çocuğunuzla konuşabilirsiniz. Mesela “Ali, sence burada kaç kat var?” gibi bir soru çocuğunuzun mekan-uzam bilgisini geliştirir. 
• Mağazaların hangisinin daha büyük hangisinin daha küçük olduğunu onunla paylaşabilirsiniz.

Anne, Baba Bakın Bu Oyuncak Ne Kadar Yumuşak!

• Çocuklarımız oyuncakları çok sever. Onu oyuncak mağazasında öylesine gezsin diye bırakmak yerine dokunduğu her oyuncakla ilgili ne düşündüğünü sorabilirsiniz. Mesela “Ali, bu fil nasıl bir fil?” derseniz Ali size ne kadar yumuşak ve tüylü olduğunu anlatacaktır. İlkokula başlarken bir öğrencide sert-yumuşak, ıslak-kuru, tüylü-tüysüz vb. kavramların ve renk bilgisinin tamamlanmış olması beklenmektedir. 
Bilgi Tatilde

Kumdan Kaleler 

Sahilde kova ve küreklerle kumdan kaleler, şekiller yapmak çocukların son derece keyif aldığı tatil etkinliklerindendir. Edineceğiniz kova, kürek ve kalıplarla denizden su taşıyıp kumlara nasıl şekil verilebileceğini çocuğunuza anlatıp daha sonra kumdan istediği büyüklük ve şekillerde kaleler, figürler ve duvarlar yapmasını isteyebilirsiniz.

Sahil Koleksiyonu

Tatiliniz sırasında kumsala gittiğinizde pek çok midye kabuğu ve taşlar görebilirsiniz. İşte, gördüğünüz bu doğal maddeler çocuklar için son derece ilgi çekici etkinlik materyalleri olabilir. Ondan sahilde kısa bir yürüyüşe çıkmasını ve kumsalda bulduğu deniz kabuklarını ve taşlarını ayrı ayrı kaplara yerleştirmesini isteyebilirsiniz. Öncesinde ona taşlar ve deniz kabukları hakkında kısa bir bilgi verip önce çeşitlerine göre bu iki türü ayırmasını isteyebilirsiniz. Daha sonra da taşları kendi içinde renklerine ve şekillerine; midye kabuklarını da büyükten küçüğe sıralama gibi etkinlikler yapmasını isteyebilirsiniz.

Kuma Yazı Yazdım

Tatilde keyif alarak oynayabileceğiniz bir diğer oyun da kuma yazı yazmadır. Bunu kumun ıslak olduğu bir alanda yapmanız harflerin daha anlaşılır olmasını sağlayacaktır. Bunun için öncelikle çocuğunuzla birlikte ufak bir dal parçası, kürdan ya da kamış bulabilirsiniz. Bulduğunuz bu nesnenin yardımıyla kuma kendi ismini yazmasına, daha sonra sizlerin isimlerinin harflerini söyleyerek diğer aile üyelerinin isimlerini yazmasına yardımcı olabilirsiniz. Bir nesne bulunamaması durumunda aynı faaliyeti parmaklarıyla yapmaları da çocukların bu faaliyetten daha da keyif almasını sağlayabilir.
Bilgi Banyoda

Aynada Yapılan Resimler 
Her banyodan sonra aynanızda oluşan buhar, çocuğunuzla yeni hikayeler yaratmanıza olanak tanır. Banyo sonrasında sizin ve çocuğunuzun aynanın üzerindeki buhara çizdiğiniz resimler hakkında konuşmak, onun için eğlenceli bir oyun olmanın yanı sıra sözel dil gelişimini ve hayal gücünü geliştirmesine de yardımcı olur.

Suyun Kaldırma Gücü 

Küvetin içi su ile doldurulur. Bazı katı ve hacmi olan maddeler (sabun, diş macunu, diş fırçası, lif, vb.) belirlenir. Bunun yanında suyun içinde batmayacak maddelere de (oyuncak ördek, şampuan kutusu, vb.) yer verilir. Katı olan maddeler batarken, içi hava olan maddelerin batmadığı gözlemlenir.

Su, Su, Su 
Diş fırçalama, el ve yüz yıkama, banyo yapma gibi farklı birçok nedenden dolayı çocuklarımız gün içinde birçok kez su ile temas ederler. Çocuklarımızın öz bakım becerilerini kazanmaları için en değerli anlar bunlardır. Bu tip becerileri kazanmalarının yanı sıra suyu gerektiği kadar kullanmanın önemini anlamaları için de en uygun ortamlardan biridir. Dişlerini fırçalarken veya elini yüzünü yıkarken suyu boşuna akıtmaması gerektiğinin bilincine varması, onun çevreye daha duyarlı bir birey olması adına atılan ilk adımlardır.

Bilgi Odamda


Kıyafetlerim 
Çocuğunuzun dolabındaki kıyafetleri birlikte yerleştirebilirsiniz. Kıyafetlerin özellikleri hakkında (kısa kollu ve uzun kollular, çizgili veya puantiyeli kıyafetler, pamuklu olanlar ve olmayanlar, vb.) konuşabilirsiniz. Böylece çocuğunuzun kelime haznesini artar, farklılık ve benzerlikleri algılaması gelişir.

Oyuncaklar, oyuncaklar, oyuncaklar 

Çocukların oynamaktan en çok zevk aldığı şey oyuncaklarıdır. Çocuğunuzun bütün oyuncaklarını odasının ortasına birlikte taşıyın. Oyuncaklarını özelliklerine göre sınıflandırın. Renkleri, doku özellikleri hakkında konuşun. Oyuncaklarla oynadıktan sonra odasının farklı köşelerinde özelliklerine göre sınıflamasını isteyebilirsiniz.

Eşini Bul!

Çocuğunuza ait çorapları teklerinden ayırarak karıştırmanız ve eşlerini bulmak için yardım istemeniz aynı-farklı kavramlarını öğrenebilmesi için eğlenceli bir fırsat yaratabilir.
Bilgi Mutfakta

Matematik Becerilerini Geliştirin
Sayı saymaktan problem çözmeye, sınıflama becerilerini geliştirmekten miktar, ölçü kavramlarına kadar birçok matematiksel beceriyi öğretmek hem çok zevkli hem de zannettiğinizden daha kolay. Malzemeleri birlikte sayarak, özelliklerine göre sınıflandırarak, malzemeleri eklerken ölçüleri belirten yarım, çeyrek gibi kavramları kullanarak çocuğunuzun matematiksel becerilerinin gelişimini destekleyebilirsiniz.

Dil Gelişimine Katkı Sağlayın
Mutfakta birlikte yapacağınız yemeğin tarifini çocuğunuzla paylaşın. Yüksek sesle okuyarak ona yeni kelimeleri öğretebilir ve etrafta olan objeleri ve kavramları zihninde canlandırmasına yardımcı olabilirsiniz.

Duyularını Geliştirin

Duyularımızı kullanarak edindiğimiz bilgiler hayatımız süresince daha kalıcı olurlar. Mutfakta çocuğunuzla besinlerin renk, doku, tat ve görünüşleri hakkında konuşabilirsiniz. Duyularıyla edindiği bilgileri zihninde sınıflandırması daha kolay olur. Elinde tuttuğu, gördüğü, kokladığı bir besinin ona ne hissettirdiğini sorabilirsiniz.

Güvenini Geliştirin

Çocukluk döneminde bağımsız olma isteği çocuklarda sıkça görülen bir özelliktir. Kendilerine güvenildiğini hissetmek isterler ve her işi başarabilecekleri duygusunu hissetmek onlar için önemlidir. Mutfakta pişirdiği bir şeyin yenildiğini görmek onun özgüvenini pekiştirecektir.

Yakınlaşın

Ailece birlikte yaptığınız her aktivite onun duygusal gelişimini destekleyecek ve yüzünde her zaman görmeyi istediğiniz gülümsemeyi sağlayacaktır.

Mutfak, Bir Eğitim Alanı


Haydi, Akşama Bezelye Pişirelim!

Yeşil renkli tane tane bezelyeler, zıplaya zıplaya kabuklarından fırlıyor! Bezelyeleri birlikte ayıklayın. Yeşil bezelyeler kabuklarından kaç tane çıkıyor? 3 tane mi? Benimki 4 tane çıktı. Haydi, onları kabımıza teker teker sayarak atalım! Bezelyeye koyacağınız havuçları birlikte doğrayabilirsiniz. Soğan acı mı? Tatlı mı? Peki, sert mi yumuşak mı? Dilerseniz malzemelerin renk, şekil, katı-sıvı gibi özelliklerine göre tahmin etme oyunu oynayabilirsiniz. 

Acaba Akşam Yemekte Ne var?

Mutfakta geçirdiğiniz sürede çeşitli beceriler geliştirmek için oldukça eğlenceli bir oyun olacaktır. Öncelikle gerekli malzemeleri sayın ve taşıyabileceği kadarını dışarı çıkarmasına izin verin. Malzemeleri tezgaha dizip özelliklerini sayarak sınıflandırın. Siz yemeği yaparken sırayla hangi işlemleri yaptığınızı açıklayarak “önce, sonra” gibi zaman kavramlarını ve bir işi organize edebilmeyi öğretebilirsiniz. Çocuğunuzun kas becerilerini geliştirecek ufak görevler verebilirsiniz. 

Haydi, Limonata Yapalım! 

Kaç tane limondan limonata yapılır? Çocuğunuzdan limonata için gerekli olan sayıda limonu ayırmasını isteyin. Limonataya kaç bardak su, kaç kaşık şeker koyacağınızı da söyleyip kullanacağınız miktarı bir kenara ayırmasına yardım edin. Süreci bazen soru sorarak, bazen de anlatarak konuşabilirsiniz. Limonları birlikte sıkabilirsiniz. Şekerin limonataya karıştığında eridiğini anlatarak ilgisini çekebilecek bilgiler verebilirsiniz.
Bilgi Yolculukta

Evimizin Yolu

Çocuğunuzun mekan algısını geliştirmek için yola çıktığınızda öncelikle gideceğiniz noktayı söyleyin: “Şimdi ….’ya gidiyoruz”. Gitmek için hangi yöne döndüğünüzü, hangi semtlerden geçtiğinizi söyleyerek tekrarlamasını ve kendisinin de fark ettiği şeyleri (park, alışveriş merkezi, okul, vb.) ifade etmesini isteyebilirsiniz. Dönüşte aynı yolu kullanıyorsanız ya da başka bir zaman aynı yolu kullandığınızda hatırladıklarını sayabilir ya da “Şurada bir …. var. Buradan sonra ne tarafa gidiyorduk hatırlıyor musun?” gibi sorular sorarak çocuğunuzun mekanlara yönelik algısını geliştirebilirsiniz. Özellikle evinizin yakınlarında olan dükkan, okul, alışveriş merkezi, sokak ve caddelere dikkat etmesini ve yaklaştığınızda eve giden yolu size tarif etmesini isteyin. 

Saymayı Öğreniyoruz

Arabada giderken oynayabileceğiniz bir diğer oyun ise çevredeki nesneleri sayma oyunu olabilir. Ancak burada çocuğun sayabileceği kadar, sınıflandırma becerilerini de geliştirecek spesifik özelliklere sahip olan nesneler seçilmelidir. (Örneğin; araba saymak yerine mavi arabaları sayma, hayvanları saymak yerine kedileri sayma gibi.) 

Şekil Avı

Çocuğunuzun çevredeki kavramlara dikkat edebilmesi için yola çıkmadan önce bir geometrik şekil belirleyin. Mesela, bu yolculuğun ismi “üçgen avı” olsun. Yolda gördüğünüz üçgen şeklindeki nesneleri sayın. Aynı zamanda bu üçgen nesnelerin gerçek işlevleri hakkında açıklamalarda bulunun; “Bu üçgen levha bir trafik işareti ve yolda çalışma olduğunu söylüyor.” gibi. Bu av oyununu diğer geometrik şekillere de uyarlayabilirsiniz.

Bilgi Doğada

Doğada Dokuları Tanıma Çocuklar oyun oynayabilecekleri, sizinle keşifler yapabilecekleri, özgürce hareket edebilecekleri doğa gezilerinden büyük keyif alırlar. Birlikte çıkacağınız bir orman ya da park gezisinde doğayı keşfederken onun gelişimini destekleyebilirsiniz. Bu keşifte farklı dokuları tanımasını sağlamak için ondan yapraklara, ağaç gövdelerine, toprağa, çiçeklere dokunmasını ve daha sonra bu dokulara ilişkin yorumlar yapmasını isteyebilirsiniz. Örneğin; “Taş soğuktu.”; “Toprak ıslaktı.” gibi.

Ormanda Kaç Ağaç Var?

Ormanlar, parklar çocukların olmaktan çok keyif aldıkları ortamlardır. Pek çok yönden çocukların bilgi ve duyularına katkıda bulanan özellikleri vardır. Çocuklarınıza gerçekleştireceğiniz bir orman, koru, park vb. ziyaretinde ondan ağaçları, çiçekleri saymasını isteyerek bu geziyi gelişimsel yönden daha zengin bir hale getirebilirsiniz. Bunun için öncelikle bir yürüyüş parkuru belirleyip daha sonra bu parkurda her seferinde farklı bitki türlerinin sayısını belirleme görevini çocuğunuza verin. Örneğin; “İlk turda çam ağaçlarını, ikinci turda papatyaları sayacağız.” gibi. Elinizde tutacağınız bir not defterine bu ağaç ve bitkilerin isimleri ve sayılarını yazarak ona yardımcı olabilir ve gezi sonunda gördüğünüz şeylerin bir listesini oluşturarak öğrenmenin keyfini çocuğunuza yaşatabilirsiniz.

Doğada Renkler Buldum!

Sahil kenarı gezisi, oyun parkı ziyareti, bir ormanda gerçekleştirilen yürüyüş… İşte çocuklarınızın bu keyifli etkinlikler sırasında doğada gördüğü farklı nesnelerin renklerini söylemesini; yeni renkler öğrenmesini destekleyerek bu etkinlikleri daha da eğitici hale getirebilirsiniz. Örneğin; onunla parka giderken yolda gördüğünüz çiçeklerin, kuşların, taşların renklerini ona sorabilir ve bilmediği renklerle karşılaştığınızda onların isimlerini söyleyerek renk dağarcığına yenilerinin eklenmesine katkıda bulunabilirsiniz.