Yeni bir beslenme modeli

Sağlıklı ve fit olmak her sezonun en gözde modası olmaya devam ediyor. Aynı moda dünyası gibi beslenme ve zayıflama trendleri de değişiyor.

Ben de bunların sıkı bir takipçisi olarak bu ay dünyanın konuştuğu yeni bir beslenme modelinden bahsetmek istiyorum: Intermittent Fasting. Aralıklı Oruç Metodu olarak ifade edilen vücudun dinlendirilmesi amacını taşıyan sistem 1945 yılından beri biliniyor. Japon Bilim adamı Yoshinori Ohsumi’nin Otofaji’yi anlatan kitabında da bu metodun kanser ve nörolojik hastalıklar gibi bazı vakaların iyileşme sürecinde çok önemli rol oynadığı belirtilmiş ve tıp dünyasında büyük bir devrim olarak görülmüş. Birçok sağlık otoritesi tarafından hastalıkları iyileştirdiği de savunulmakta.

Aslında sistemin özü olan oruç; Sümerlerden Yunan ve Roma kültürüne, Tevrat’tan İncil’e ve İslamiyet’e yılın bir ayını olmak üzere ruhen ve fiziken dinlenerek geçirdiğimiz bir dönem. İnsan, fiziksel olarak kendini aç bırakırken, ruhen nasıl zenginleştiğini ve güçlendiğini tecrübe eder. Orucun birçok çeşidi vardır. Mayo Clinic tarafından ise önerilen iki yöntem bulunuyor. Bunlardan biri belirli günlerde çok az kalori tüketmek, sonra da normal yemek. Diğeri de belirli saatlerde yemek yemeyi ve günün geri kalanını atlamayı öneriyor. Yapılan küçük bir araştırmada yapanların bir kısmının tansiyonunun, kan şekerinin ve kolesterol düzeyinin düştüğü saptanmış. Geniş bir araştırma henüz yapılmamış olsa da uzun süren açlıkla yakılan yağ hücreleri yaşlanmayı geciktirerek, hastalıkların da tedavisinde etken oluyor.

Burada kilit nokta sizin o öğünlerdeki beslenmenizin niteliği. Sistem ne yiyeceğimizi değil ne zaman yiyeceğimizi belirlese de siz ne yiyeceğinizi çok doğru seçmelisiniz. Eğer serbest öğünlerde düşük kalorili beslenirseniz, vücut kilo kaybına uğrar. Vücudun ihtiyacı olan protein, vitamin ve minerallerden zengin, şekerden ve glütenden uzak öğünlerle bunu yapmalısınız. Öğün aralarında özellikle sıvı ihtiyacınızı karşılamalısınız.

Ben  öncelikle herhangi bir diyete başlamadan önce doktorunuza danışmanızı tavsiye ederim. Benim sistemim de danıştığım zengin doktor kadrosu ile sağlıklı bireyler için oluşturuldu. Intermitten Fasting beslenme modelini, Dr. Jan Klod Kayuka, şeker ve tansiyon hastaları ile ergenliğini tamamlamamış gençler için doktor kontrolünde yapılmasını tavsiye ediyor. Kendim ise; son 10 yıldır pazartesi ve salı günleri bu metodu uyguluyorum ve özellikle koruma dönemi için de çok güvenilir buluyorum.

Avantajları
1. Kilo verme, antiaging (yaşlanmayı yavaşlatma)
2. Hormonel değişikliklerde, özellikle menopoz döneminde kanıtlanmış faydaları bulunuyor.
3. Otofaji; yani hücrenin açlık sürecinde, kendi kendini yiyerek iyileşmesi.